BABAD KEDU
I. Gagaklodra Ngrabasa Masjid Tie Lieng
Sieng.
Nalika jaman kerajaan
Demak ing antarané abad kaping 15, ing tlatah Kudus ana sawijining pondhok
pesantrèn dumunung ing Désa Glagahwangi. Déné kang minangka pangarsané pondhok
yaiku panjenengané Sunan Kudus. Ing wektu kuwi, negara Majapahit wis surut
kuncarané, amung kari sisa-sisaning negara kang dumadi saka negara cilik-cilik,
lan uga isih akèh kang ora seneng marang adeging Negara Demak. Rasa ora seneng
iki disababaké saka sedyané Negara Demak anggoné nindakaké syiar agama Islam.
Salah siji saka negara iku negara Capiturang. Masjid Tie Lie Sieng salah
sawijining masjid kang digunakaké minangka papan pasinaoné santri-santri
Glagahwangi muridé Sunan Kudus. Santriné Sunan Kudus akèh, nanging sing katon
manjila ana cacah sanga.
Nuju sawijining dina,
amarengi wayah subuh, kaya padatan ing saben dinané, masjid Tie Lie Sieng kebak
santri-santri kang padha nindakaké sholat Subuh. Swasana tentrem awit kasiram
adheming bun wanci bangun, dumadakan dikagètaké déning panjeriting bakul-bakul
pasar kang ora adoh saka masjid kono. Wong-wong padha pating jlerit kamiwedèn,
sabab tanpa kanyana-nyana dagangan kang lagi wiwit ditata diosak-asik prajurit
Capiturang kang dipandhégani Gagaklodra. Solahé wong-wong pasar padha pating
bilulung salang tunjang, nylametaké awaké dhéwé-dhéwé, tanpa mikir dagangan.
Kabèh padha wedi, giris miris, meruhi tandangé Gagaklodra sawadyané kang tanpa
rasa kamanungsan gawé rurusuh jroning pasar. Santri Glagahwangi sigra prayitna
ing kéwuh. Tanpa diabani énggal ngadhepi sing gawé gègèr. Gagaklodra sawadyané
dipapagaké bebarengan. Nanging sepira ta dayané para santri Glagahwangi,
mungsuh prajurit sing asikep gagaman ampuh. Ora nganti suwé, para santri
kaseser anggoné nandhingi prajurit Capiturang. Akèh santri kang keplayu ngungsi
urip, mangkono uga santri sanga padha tinggal glanggang colong playu. Ing
antarané santri sanga iku kang dimangertèni jenengé yaiku, Sirojul Munir (Syeh
Subakir), Sarif Hidayat (Syeh Maulana Taqwim), lan Moh Gufron (Sunan Geseng).
Gagaklodra ditutaké
sawatara wadyané mbledig playuné Sarif Hidayat. Bareng tekan ng tlatah
Sirandhu, Sarif Hidayat wis ora bisa ngglawat, temah kasil kepikut déning
Gagaklodra sakanca. Sarif Hidayat banjur diajar nganti nandhang tatu arang kranjang.
Sarif Hidayat wis ora bisa bangga, ing batin nyipta bakal tumekaning pati. Ing
nalika Gagaklodra sakancané padha milara Sarif Hidayat, dumadakan ana swara
tanpa rupa sing ora kasumurupan dunungé. Swara tanpa rupa iku semu nantang
marang Gagaklodra, ndadak nganggo tembang Dhandhanggula kang uniné mangkéné.
Gagaklodra
kang ngaku prajurit
Nyata sira
mung anggunggung karsa
Mulasara
pepadhané
Yèn nyata
sira iku
Sraya king
nagri Majapahit
Aja sira
anggembèla (turah 1)
Adhepana
ingsun
Ingsun tan
bakal lumayu [a]
Hangadhepi
manungsa lir sana sunu [i]
Kuru tur
tanpa bayu [a]
Kaya ngapa cingaké
Gagaklodra sakanca. Rasa cingak ndadèkaké rada kendho anggoné milara Sarif
Hidayat, temahan padha clingukan nggolèki sumbering swara. Salaginé bingung
sarta nilingaké kuping, tanpa kanyana-nyana ana wewayangan sarwa putih kumlébat
nyaut Sarif Hidayat sing wis tanpa daya. Sakedhèping mripat wewayangan putih
iku musna bareng lan ilanging Sarif Hidayat saka papan kono.
Sapa ta sejatiné kang
nylametaké Sarif Hidayat? Pawongan iku ora liya Kyai Kasan Besari, uga kang
kerep disebut Ki Jénggot Putih. Sayektiné Ki Jénggot Putih wis sawatara suwé
anggoné ngulataké lakuné Gagaklodra sakanca. Mula, nalika Sarif Hidayat sajak
bakal kena ing pati, tumuli awèh pitulungan. Sarif Hidayat dipanggul Ki Jénggot
Putih, digawa tumuju mring Padhepokan Argaluwih.
Argaluwih kuwi
padhepokané Syèh Maulana Garibhi. Ya panjenengané iki sing uga sinebut Ki Ageng
Hardapikukuh. Syèh Maulana Garibhi duwé anak wadon aran Sri Lintang Kedhaton
utawa Siti Amariyah Ambariyah, déné asmané Cina Lie Gio Nio.
Ing Padhepokan
Argaluwih, Sarif Hidayat diupakara nganti waras. Ya Sri Lintang Kedhaton iku
kang kanthi tlatèn ngupakara Sarif Hidayat nganti waras. Apa kebutuhané Sarif
Hidayat tansah dicukupi Sri Lintang Kedhaton. Sarèhné Sarif Hidayat lan Sri
Lintang Kedhaton iku padha-padha bocah kang nedheng brahi, mula nora mokal yèn
suwéning suwé leloroné kataman rasa asmara. Ki Jénggot Putih tanggap marang
glagating bocah, mula tumuli matur marang Syèh Maulana Garibhi supaya bocahh
loro iku didhaupaké. Syèh Maulana Garibhi ora kabotan. Sawisé nemtokaké dina
kang prayoga, Sarif Hidayat lan Sri Lintang Kedhaton dinikahaké. Kanggo mbuwang
tilas lan supaya ora konangan Gagaklodra sawadyané, Sarif Hidayat banjur ganti
jeneng Jaka Teguh.
II. Dumadiné Sukoreja
Ing sawijining wanci,
Syeh Maulana Garibhi ngarsakaké nggelar kataman. Ing kono Syeh Maulana Garibhi
kapareng jumeneng ing sangarepé para santri, sarta paring pangandikan.
Wusananing pangandikan, Syèh Maulana Garibhi paring jeneng jeneng wewengkon
kono sinebuta Desa Sukorejo, awit wis klakon bisa gawé suka lan gambiraning
para kawula padésan. Wektu kuwi marengi ing dina Kemis Pahing tahun 1386 B/M.
Jroning pahargyan
kataman kuwi Ki Jenggot Putih uga melu anekseni. Saparipurnaning kataman, Ki
Jenggot Putih kapareng pamit bakal nerusaké tindaké. Sadurungé pamitan, Ki
Jénggot Putih paring pitungkas marang Jaka Teguh supaya nggolèki Kanjeng Sunan
Kalijaga, ing pamrih antuka pituduh nggoné bakal nindakaké syiar agama Islam.
III. Jaka Teguh Dadi Nukibah ing Kedu
Ing saben-saben Jaka
Teguh tansah kèlingan marang apa kang dadi dhawuhé Ki Jénggot Putih ya Kasan
Besari. Luwih-luwih yèn pinuju wanci bengi, apa kang dingendikaké Ki Jénggot
Putih isih keprungu cetha nèng talingan, “Jaka Teguh, sira darbé sesanggeman
kang abot. Sanadyan jejibahan iki ora kena sinangga ènthèng, nanging pakaryan
iki mujudaké pakaryan kang suci. Wujuding jejibahan gedhé iki, yaiku sira kudu
mèlu cawé-cawé lan nyengkuyung sumebaré agama Islam ing Tanah Jawa. Amung,
sadurungé sira miwiti pakaryan agung iki, luwih dhisik sira nyuwuna pangèstu
marang Kanjeng Sunan Kalijaga.”
Pangandikané Ki Kasan
Besari kuwi, ing saben dina dirasakaké nganti rumasuk jroning sanubari. Jaka
Teguh dadi tansah gorèh. Yèn mituhu dhawuhing guru, ateges kudu ninggal garwa.
Mangka durung suwé nggoné dhaup, malah saiki garwané wis nggarbini patang sasi.
Yèn mung tansah ana Padhepokan waé, gèk ya piyé. Sawisé dilimbang-limbang
sawatara dina, Jaka Teguh tumuli mrentul tékadé. Tékad kang dilandhesi karep
kang kuwat. Dadi tansaya golong gilig tekadé Jaka Teguh, bakal mituhu dhawuhé
Sang Guru kanthi gelenging kalbu.
Ing sawijining dina kang
dirasa prayoga, Jaka Teguh ngadhep marang marasepuh. Kanthi kebak ing trapsila,
Jaka Teguh ngaturaké kabèh kang dadi gémbolaning ati. Krungu aturé Jaka Teguh,
Syèh Mulana Garibhi ora kabotan, malah paring panyengkuyung. Semono uga Sri
Lintang Kedhaton, sanadyan abot rasané yèn tininggal ing bojo, nanging karana
tindaké kang garwa iku nyangkul jejibahan luhur, sanadyan abota kaya ngapa, ya
kudu nglilakaké lungané garwa. Sawisé tata-tata sawetara Jaka Teguh tumuli
pamitan budhal. Kaya ngapa sedhihé kang garwa kang tinilar ing kakung.
Tindaké Jaka Teguh ing
wanci bangun ésuk sabubaré nindakaké shalat Subuh. Tindaké didhèrèkaké Bah
Gedruk lan Bah Beo. Lakuné mangétan. Jroning lumaku akèh pangrencana ing dalan,
nanging kabèh panggodha bisa disingkiraké awit saka kandeling tékad.
Satekané ing gumuk
Slandhakan tanpa kanyana-nyana kaprungu swara panggeroning macan mecah sepining
swasana. Swarané nggegirisi agawé mirising ati. Jaka Teguh wedi lan dadi cilik
atiné. Ora ngerti kuwi swara apa. Saking wediné nuli lungguh semedi supaya bisa
sarèh rasané, lan nyunyuwun pangwasaning Gusti supaya diparingi pituduh murih
kaslametané wong telu. Bah Gedruk lan Bah Beo kamigilan, saya manèh papan kono
adhemé njekut awit isih klebu wewengkon pèrenging Gunung Sumbing. Ora suwé Jaka
Teguh unjal napas sarta angandika, “Ki sanak yèn kowé bakal tegel mangsa aku
sakanca, saiki uga mung pasrah. Nanging yèn kowé arep njaluk tulung nggerenga
manèh kaping telu.”
Ora suwé keprungu swara
nggereng kaping telu, lan dumadakan ing sangarepé Jaka Teguh ana wewujudan
macan ireng kang kejepit watu, tur ta isih ketambahan kebrukan wit Jalu. Ndulu
kahanané macan iki Jaka Teguh dadi welas atiné. Énggal-énggal Jaka Teguh awèh
pitulungan sarana ngetogaké mantra ngèlmu paringané Ki Jénggot Putih. Kena
dayaning mantra, wit Jalu kang sakawit ngebruki awaké macan bisa ngadeg jejeg
manèh kaya-kaya ana kekuwatan gedhé kang ngedegaké. Wekasan macan ireng bisa
luwar saka panandang. Anèh, sawisé luwar saka panandhang macan kuwi lon-lonan
nyedhaki Jaka Teguh. Kaya-kaya bisa tata jalma, macan kuwi ngaturaké panuwun
marang Jaka Teguh. Kanggo pangéling-éling lelakon kuwi, déning Jaka Teguh papan
kono dijenengaké Désa Cepit, awit ana kedadéyan macan kejepit ing watu.
Ésuké, teteluné
mbacutaké laku mudhun gunung. Kang sakawit mlaku ngétan, saiki mlaku ngalor.
Satekané Desa Mbalong, ing kono ana wit Pakis Taji lan sumber banyu bening kang
prayoga kanggo reresik awak. Pawongan telu tumuli padha adus. Wah, méndah
segeré, dhasar pirang-pirang dina awak ora kambon banyu. Kapinujon ing cedhak
papan kono ana watu gedhé kang ayomi wit Garu kang banget ngrembuyung. Jaka
Teguh lèyèh-lèyèh ing ngisoring wit Garu mau sinambi ngenam-enam pikiran. Lagi
énak-énak ngasokaké awak, dumadakan tanpa sangkan-sangkan ana pawongan nganggo
sarwa wulung, jubahé wulung lan uga nganggo iket wulung nyedhaki Jaka Teguh
sakanca. Ora susah ndadak nganggo diabani wong telu bebarengan mbagèkaké
pawongan nyalawadi mau kanthi salam bebarengan.
“Assalamualaikum”.
“Waalaikum salam.” Si
Jubah Wulung paring wangsulan, swarané kebak ing pangaribawa, nuli banjur
ngandika,
“Nggèr, rak wis dha mari
ta keselmu. Wis, saiki ayo babarengan nindakaké shalat Dhuhur.” Dhasaré wanci
ya wis keprungu swarané azan. Sawisé shalat si Jubah Wulung takon marang Jaka
Teguh,
“Apa sira lagi nggolèki
aku?” Kanthi gugup Jaka Teguh mangsuli
“Inggih.”
“Yèn ngono, wis ayo padha
ndhèrèka aku.”
Pawongan papat mlaku
bebarengan. Jubah Wulung ana ngarep nunggang jaran ireng, Jaka Teguh nitih
jaran abang. Jan katon gagah dhasaré bagus pasuryané, semono uga Bah Béo lan
Bah Gedruk uga tansah tut wuri. Jaka Teguh ora mangertèni papan kang bakal
dituju iki mengko ana ngendi. Ngerti-ngertiné bareng wis tekan Padhepokan
Bagelèn Purworeja. Ing kono wis ana Ki Cakrajaya lan Ki Ageng Geseng.
Jubah Wulung kang
sayektiné yaiku Sunan Kalijaga, bebarengan lan Ki Cakrajaya, Ki Ageng Geseng, lan
Jaka Teguh ngrembug anggoné bakal nindakaké syiar agama Islam. Anggoné imbal
pangandikan nganti sewengi muput. Jroning patemon mau ngasilaké putusan, yaiku:
Ki Cakrajaya supaya dadi nukibah ing Bagelèn, Ki Ageng Geseng dadi nukibah ing
Loano ngiras pantes dadi imam jumeneng Sunan Geseng, Jaka Teguh dadi nukibah
ing Kedu jumeneng Ki Ageng Kedu utawa Syeh Maulana Taqwim. Sawisé ngedum
pakaryan tumuli padha sesowangan laku. Kanjeng Sunan Kalijaga dhéwé banjur
jengkar nerusaké laku.
IV. Ing Balongan, Parakan
Jroning patemon ing
Padhepokan Bagelèn, Kanjeng Sunan Kalijaga paring wewarah, supaya jroning padha
nindakaké jejibahan syiar agama Islam, luwih dhisik diwiwiti kanthi cara mulang
tetanèn marang wong-wong padésan. Sabab wektu kuwi isih akèh wong-wong samin,
sarta isih padha ngrasuk agama lawas yaiku Hindhu lan Buda. Lan isih akèh
wewarahé Kanjeng Sunan Kalijaga. Kanthi pituduhé Kanjeng Sunan Kalijaga mau,
Jaka Teguh dadi saya mantep atiné nggoné bakal ngayahi pakaryan. Jaka Teguh
kajibah syiar agama Islam ing tlatah Gunung Sumbing lan Sindoro kanthi tetenger
asma Ki Ageng Kedu ya Syeh Maulana Taqwim.
Ki Ageng Kedu tumuli
lumaku tumuju Kedu, Bah Beo lan Bah Gedruk tansah ndhèrèk. Teteluné numpak
jaran. Satekané ing Mbéngkal teteluné lèrèn. Dumadakan ana sawijining nom-noman
nunggang jaran, lakuné dibandhangaké. Bareng lakuning jaran wis rada cerak Bah
Gedruk nyoba ngendhegaké lakuné nom-noman kuwi. Sajaké nom-noman kuwi nduwèni
watak kongas, ketitik lakuning jaran ora dipekak, malah kepara dibandhangaké. Ki
Ageng Kedu pirsa sarta tanggap ing grahita, mula sigra amatek mantra nedya gawé
pémut marang nom-noman kuwi. Kena dayaning mantra, playuné jaran kang sakawit
mangulon, cengkélak bali mangétan. Tekan sangareping Ki Ageng Kedu, tanpa
dipekak jaran mandheg. Nom-noman kuwi rumangsa isin, sabab ora nggapé marang Ki
Ageng Kedu. Kanthi praupan ndhingkluk nom-noman kuwi tumuli mudhun saka
gegering jaran. Sawisé wis padha satata Ki Ageng Kedu ndangu marang nom-noman
mau,
“Sira kuwi sapa, asalmu
saka ngendi, lan perlu ngapa? Déné numpak jaran sajak kesusu, playuné nganti
kaya angin.”
Nom-noman mau wangsulan,
“Kula pun Bramanti, utusanipun Sunan Kudus. Kula dipun dhawuhi Kanjeng Sunan
supados ngupadi santri saking Demak Bintara ingkang nembé syiar Agami Islam ing
tlatah Kedu mriki.”
“Kalamun kowé ngupadi
santri saka Demak Bintara, ya aku iki wongé.” Ki Ageng blaka.
Bramanti ndlongop semu
ora percaya, “Manawi kapareng kula nyuwun tandha bukti, bilih panjenengan
punika santri saking Demak Bintara.” Ki Ageng banjur miyak jubah agemané, lan
nuduhaké timang kang diagem marang Bramanti. Timang kuwi sayekti tandha cihna
santri saka kraton Demak.
Rada sawatara Bramanti
ngiling-ilingi timang kuwi, “Manawi makaten leres, panjenengan ingkang kula
upadi.” Bramanti gambira bareng weruh timang kang diagem Ki Ageng Kedu jumbuh
kalawan apa kang didhawuhaké Sunan Kudus. Bramanti banjur mbacutaké atur, “Kula
dipun utus Sunan Kudus kapurih masrahaken barang punika.” Bramanti ngaturaké
buntelan sing isiné sabuk cindhé. Ki Ageng nampani buntelan iku, sabuk cindhé
tumuli diagem. Bareng wis diagem, wujudé sabuk cindhé katon selaras lan
timangan. Kahanan iki kerep sinebut ‘cindhélaras’. Sanadyan amung wujud sabuk
lan timangan, barang iku darbé daya linuwih. Daya panguwasané sabuk cindhé kang
selaras lan timangan, ora gampang soring ajurit. Santri Demak kang diparingi
barang kasebut ana cacah sanga. Saliyané kuwi Ki Ageng uga diparingi wiji pari
lan mbako supayu tinandur ing tlatah Kedu, awit ya mung bumi kono kang bisa
tinanduran.
Sawise imbal pangandikan
sawatara Ki Ageng mbacutaké laku. Bramanti ora bali ing Demak, malah mèlu Ki
Ageng Kedu. Tekan ing désa Pendang Ki Ageng Kedu kersa mapan ana kono ing omah
kang sarwa prasaja. Ki Ageng Kedu tumuli miwiti syiar agama.
Winih pari saka Bramanti
mau aran Rajalélé lan Cempa. Déné mbako utawa tembakau nganti saiki sok disebut
tambaku. Suwéning suwé tlatah kono dadi subur. Ki Ageng Kedu uga ingon-ingon
bangsaning iwèn. Salah siji klangenané yaiku pitik jago ulesé ireng mulus. Yèn
diedu tarungé pilih tandhing, prasasat ora ana kang bisa ngalahaké.
Ana ing Pendang nganti
sawatara wektu. Ing sawijining dina Ki Ageng Kedu kèlingan marang garwané kang
ditinggal ing Padhepokan Argaluwih, kamangka nalika ditinggal kaé lagi
nggarbini watara umur patang sasi. Ki Ageng Kedu tuwuh rasa kangené. Mula
banjur kondur ing Padhepokan Argaluwih didhèrèkaké Bah Beo mring Argaluwih,
déné Bah Gedruk tunggu omah.
Bramanti ora bali ing
Demak, nanging nyuwita marang Ki Ageng Kedu. Bramanti nggarap lemah ing tlatah
Balongan mangétan, kabèh ditanduri pari Cempa lan Rajalélé. Bramanti uga
kepareng yasa masjid, banjur salin asma Ki Ageng Parak. Nganti séda Ki Ageng
Parak banjur disarèkaké sakuloning masjid. Déné papan kono saiki dadi kutha
kang sinebut Parakan.
V. Garung
Duk nalika jaman (……..)
ing antarané tahun (……..), wewengkon Garung maksih wujud alas gung
liwang-liwung kang kebak ing ri bandhil bobondhotan. Para kawula kang padha
mapan ing sakiwa-tengené alas Garung racak-racak durung andarbéni kapinteran
kang mirunggan kanggo olah tetanèn. Kanggo nyukupi kabutuhan urip saben dinané,
padha mbebedhag buron alas kang pancèn cacahé tanpa wilangan. Kahanan iki kabèh
wus kapirsan déning Ki Ageng Makukuhan. Miturut pamawasé, tlatah Garung
sayektiné trep banget kalamun kinarya tandur pari. Awit lemah Garung kuwi klebu
lemah kang subur, tur ta ana sumber kang banyuné ajeg mili mintir tan ana
kendhaté, sajaké prayoga yèn kanggo ngoncori pesawahan.
Ki Ageng Makukuhan,
sawisé nglilimbang sawatara dina tumuli lon-lonan ngendikaké penggalihané iki
marang wong-wong ing Garung. Ora gantalan wektu, wus akèh pawongan kang padha
nyengkuyung karsané Ki Ageng Makukuhan. Pakaryan gedhé tumuli diwiwiti. Babat
alas kinarya pesawahan. Gedhé cilik, tuwa enom, tumandang bareng ngayahi karya.
Sing lanang padha nyekel gaman kinarya mbabati glagah alang-alang lan ri
bandhil bebondhotan. Déné para wadon olah pangan, nggodhog téla nggarut lan
nggayong.
Anggoné babat alas
dilakoni nganti pirang-pirang dina lawasé. Awit saka kawasisané Ki Ageng nggoné
ngrengkuh para kawula, pakaryan abot bisa rampung. Pesawahan kang bawéra iku
nuli tinanduran (pari) .
Ing saben-saben
nindakaké pakaryan iki mau, ing wanci ngaso kabèh kang makarya padha
lèyèh-lèyèh sinambi mangan rangsuman olahaning para wadon. Mawarna-warna
solahé. Ana kang disambi jagongan ngrembug asiling pakaryan, ana kang turon
sèndhèn wit-witan gedhé tur ayom.
Kawula wewengkon Garung
maksih padha ngrasuk agama Hindu Budha. Amung kepiyé mungguh cara lan adaté
agama kuwi nalika samana durung kinawruhan kanthi cetha. Anané padha ngrasuk
agama Hindu Budha bisa dimangertèni awit jaman iku kalebu jaman Majapahit
pungkasan. Dadi isih akèh tabet-tabet kapercayan saka Kerajaan gedhé iku.
Carané Ki Ageng nindakaké syiar agama Islam
Makukuhan kuwi
sawijining pawongan kang sugih akal. Piyambaké mangerti yèn kawula ing Garung
darbé kapercayan marang agama Hindu Budha. Tur ta prasasat kabèh durung
ngawruhi marang agama Islam. Mula anggoné nindakaké syiar Makukuhan kanthi cara
olah tetanèn. Pakaryan babat alas lan miwiti tandur sepisanan mujudaké pakaryan
kang kena sinangga ènthèng. Pakaryan iku saliyané mbutuhaké tenaga bahu uga
butuh pétung kang njlimet. Mula nalika kawula Garung bebarengan ngayahi karya,
ing wanci ngaso padha katon anggoné sayah. Ing satengahing swasana mangkono iku
Ki Ageng nyedhaki sawijining pawongan takon kanthi ulat kang sumeh, “Paman,
ngendi dunungé banyu kang bening? Paman.”
Pawongan kang tinakonan
wangsulan, “Radi tebih saking papan ngriki wonten pancuran ageng ingkang
toyanipun wening, mangga kula dhèrèkaken Ki Ageng.”
Ki Ageng nuli tindak
ngupadi dunungé banyu kuwi, didhèrèkaké sawetara pawongan. Tekan papaning banyu
Ki Ageng énggal nindakaké wudlu. Solahé sarwa sarèh, ing pamrih supaya
digatèkaké sing padha ndhèrèkaké. Rampung wudlu, tumuli bali ing papan sakawit.
Ki Ageng tetanya manèh ing ngendi pernahé kéblat Kulon. Para kawula Garung saur
manuk nggoné wangsulan sarwi anuding tudhuh arah, “mrika, Ki Ageng.” Ki Ageng
lon-lonan nglukar jubah, jinèrèng ing sangarepé nggoné jumeneng, tumuli miwiti
shalat Luhur nganti rampung. Wong-wong padha nggatèkaké apa kang lagi ditindaké
Ki Ageng. Akèh kang padha nggumun, Ki Ageng kuwi lagi perlu apa?
Ki Ageng mangertèni yèn
tansah dadi kawigatèné para wong-wong mau, nanging api-api ora pirsa. Sawisé
rampung anggoné nindakaké shalat, Ki Ageng banjur ndongèng lelakoné para nabi
anggoné olah tetanèn. Kaya ta caritané Nabi Yusup kang nandur gandum. Sajroning
olah tetanèn Nabi Yusup ora lali tansah nindakaké shalat, kang perluné manembah
lan nyuwun marang Gusti Allah supaya tandurané bisa subur lan kinalisaké saka
aa tanduran. Akèh para tani kang padha kepranan marang dongèngé Ki Ageng, kang
ya pinter crita. Mula wong-wong Garung sithik mbaka sithik tumuli nulad apa
kang ditindakaké Ki Ageng. Temahan suwéning suwé kawula ing Garung padha
ngrasuk agama Islam.
Dadi kaya mangkono kuwi
carané Ki Ageng anggoné syiar Agama Islam luwih dhisik ngagem cara mulang
carané olah tetanèn. Kabèh ditindakaké kanthi lon-lonan manut kadiwasaning
kawula. Sawisé sawatara sasi nggoné wong-wong Garung ngolah tetanèn wiwit katon
asilé. Apa kang tinandur thukul subur. Kahanan iki saya amimbuhi rasa tresna
tumrap wong Garung lawan Ki Ageng kang wus paring kawruh tetanèn. Mula
wong-wong Garung tansah ngagungaké Ki Ageng.
Ki Ageng Makukuhan cinegat grombolan
Branjang Alas
Ki Ageng wus kalampahan
ngislamaké Garung. Sawisé sawatara dudunung ing Garung Ki Ageng nuli nerusaké
laku. Tindaké didhèrekaké Ki Beo. Nalika tindaké tekan Kabuk, dumadakan ana
grombolan kang kondhang kawengasané ing wewengkon kono. Grombolan iki wataké
kejem lan ora wegah gawé papati. Tetuwaning grombolan aran Branjang Alas. Kabèh
andhahané Brangjang Alas racak-racak praènané serem.
Branjang Alas nggetak
kanthi swara sora supaya Ki Ageng mudhun saka gigiring kuda. Nanging Ki Ageng
ora kersa mudhun, sadurungé gelem mangsuli pitakonan. Branjang Alas saya nesu.
Wekasan Ki Beo mudhun saka tumpakan lan genti nantang Branjang Alas. Ora suwé
Ki Beo gelut mungsuh Branjang Alas. Jroning perang kuwi Branjang Alas mati. Weruh
tutuwané mati, para andhahan padha mlayu salang tunjang ngungsi urip. Branjang
Alas dikubur ing Kabuk kono.
Ki Ageng mbacutaké
tindak tumuju Tlahap. Tekan dalan péngkolan tindaké di adang sawatara nom-noman
kang ora seneng marang Ki Ageng. Ngadhepi kedadéan iki Ki Ageng malah nyapa
kanthi ulat manis marang para nom-noman iku. Kanthi nuding salah siji kang
awaké katon santosa, Ki Ageng paring sasmita. Nanging nom-noman kuwi malah
lon-lonan nyedhak banjur nyuwun pangapura. Sabanjuré kanca-kancané uga mèlu
nyuwun ngapura.
Ki Ageng Kedu & Sam Po Kong
Ki Ageng kalakon kanthi
sukses syiar agama srana olah tani mbako lan pari, mliginé pari cempa lan
rajalélé ing Mbalongan. Datan suwe kabar Ki Ageng lumembar saindenging
kadipaten, nganti tekan ing Kudus. Nalika samana Sunan Kudus kang nyekel
panguwasa. Sunan Kudus kuwi wong kang sekti mandraguna. Sunan Kudus karsa
nimbali Ki Ageng (Ma Kuw Kwan) supaya atur palapuran mring benering pawarta
sawusé dadi naubah ing Kedu. Karana Ki Ageng rumangsa purwané dadi santri Kudus
mula nedya sowan.
Ki Ageng tindak pribadi
tanpa kanthi kaya adaté, mung ngasta pitik jago ireng mulus klangenané. Ing
batin jago kuwi nedya didu klawan jagoné Sunan Kudus, awit Ki Ageng ya wis
pirsa yèn Kudus uga remen adu jago. Ki Ageng tindak tanpa tunggangan, mabur.
Kasekten kuwi paringané Ki Jenggot Putih lan Sunan Kalijaga. Patrapé kang
mangkono sayektiné mung nedya pamèr.
Ing ing pendapa masjid
ana patemon, ing antarané ponakané Sam po kang aran Te Lieng Sieng lan para
santri. Ki Ageng prapta papan kono, mabur ngubengi masjid. Weruh patrapé Ki
Ageng, Sunan Kudus duka. Sigra dhawuh salah siji santri kinèn nyawat tampah.
Bareng Ki Ageng disawat tampah, Ki Ageng malah nitihi tampah kasebut. Kocapa
Sam Po kobong atiné, nuli njupuk krikil kasawataké ngenani Ki Ageng. Klakon
dhawah kalenggak, kecemplung ing pecerèn kang jember. Jubah kebak blethok. Ki
Ageng banget lingsem. Papan kono saiki dadi pasar Jember, saka tembung papan
jember. Ora adoh saka menara Kudus.
Kedadéyan Ki Ageng mabur
dadi kembang lambé kawula sakiwa tengen kono. Ki Ageng banjur mapan ing Desa
Gribik. Nalika samana mireng warta yen ing Desa Glagahwangi ana adu pitik jago.
Purnané adon-adon, jago Ki Ageng kasil ngalahaké Jago Sunan Kudus. Ya saka
kalangan adu jago, asmané Ki Ageng kawentar manèh, malah antuk putri RA
Sulasmi. Pangandikané Sunan Kudus, “Saiki sira nerusna anggonmu syiar agama ing
Kedu, lan sira tak jodhokaké kalawan RA Sulasmi. Muga-muga kabèh lalakon iki
ana hikmahé.” Kalawan RA Sulasmi patutan 4, yaiku: 1. R. Hasan Dhadhungawuk, 2.
R. Hasan Munadi, 3. Rr. Sulastri, lan 4. R. Hasan Nyatnyano.
Kapethik saka :
Tidak ada komentar:
Posting Komentar