BABAD ALAS NANGKA DHOYONG
Babad Crita Lesan
Babad Alas Nangka Dhoyong ;
Dumadine Kutha ‘Wonosari’
Wiwitaning carita ing wewengkon Sumingkar (saikine
wilayah Sambi Pitu, Gunungkidul). Sumingkar iki miturut gotheking crita iki
minangka Kutha Praja Kabupaten Gunungkidul wektu iku; rikala Sultan
Hamengkubuwana I madeg ratu ing Kraton Ngayogyakarta. Sumingkar cedhak karo
tembung ‘sumingkir’. Mirid saka kahanan lan sejarahe masyarakat sakiwatengen
Sambi Pitu, wong-wong ing wewengkon iki minangka playon saka Majapahit,
wong-wong kang ‘sumingkir’ ing alas Gunungkidul biyene. Crita lesane wong-wong
kana nerangake manawa Brawijaya pungkasan keplayu tekan alas Gunungkidul,
ngulandara ing sawetara papan lan mbukaki alas-alas dumadi desa-desa sarta
ninggalake maneka kabudayan. Brawijaya pungkasan moksa ing Guwa Bribin, Semanu,
jalaran rikala disuwun malik ngrasuk Islam dening Sunan Kalijaga ora kersa.
Kaya dene masyarakat kang sumebar manggon luwih dhisik ing Rongkop, Semanu,
Karangmojo, Ngawen, Nglipar, Sambi Pitu, saperangan Pathuk, uga Panggang,
wong-wong iki wis dumunung ing sajembaring alas Gunungkidul sadurunge kedaden
Palihan Nagari (Prajanjen Giyanti) ing Surakarta. Kabukti kanthi ananing maneka
warna kabudayan kang gregete nuduhake semangat Jawa Asli-Hindhu-Buda-praIslam,
kaya ta: tledhek, rasulan, cing nggoling, babad alas, reyog, petilasan Hindhu,
petilasan Buda, lsp. kang tansah diuri-uri tekane saiki. Crita iki uga minangka
bukti stereotip ‘babad’ kaya kang dumadi ing desantaraning pulo Jawa lumrahe;
kepara ing nusa-antara.
Ing Sumingkar Adipati Wiranagara madeg dadi adipati.
Piyambake kagungan garwa cacahe loro, sing siji wanita Sumingkar, sing siji
garwa triman saka Sultan. Ateges, garwa sing siji saka kraton Ngayogyakarta.
Wus dadi kalumrahan yen para adipati pikantuk bebungah awujud apa wae saka
ratune, bisa kalungguhan, kalebu garwa triman. Angkahe warna-warna: kanggo
lintu tandang gawe, kanggo nerusake trahing kusuma, minangka tandha panguwasaning
raja utawa kosok balene; teluke panggedhe ing dhaerah-dhaerah marang
Nagaragung. Duk semana, rikala Adipati Wiranagara sowan ing Kraton
Ngayogyakarta, piyambake oleh prentah saka Kanjeng Sultan supaya mindhah Kutha
Praja Kabupaten Gunungkidul wektu iku kang dumunung ing Sumingkar (Sambi Pitu)
menyang Alas Nangka Dhoyong, kang penere ing Kutha Praja Kabupaten Gunungkidul
ing wektu iki. Kutha praja kabupaten Gunungkidul prelu dipindhah amarga miturut
tata jagading keblat papat, kurang pener manengah. Dadi, rinasa dening Sultan
kurang mangaribawani tumrap wewengkon kabupaten Gunungkidul liyane. Mangkono
alesan ing crita rakyat dikandhakake. Sawuse kondur saka Kraton Ngayogyakarta,
Adipati Wiranagara nimbali kabeh pangembating praja ing Sumingkar supaya sowan
ing pendhapa kabupaten.
Demang Wanapawira, yaiku Demang Piyaman (wilayah Piyaman
tekane Nglipar saiki), durung katon sowan ing pendhapa kabupaten. Para
pangembating praja padha duwe beda penggalihan babagan durung sowane Demang
Wanapawira. Wekasane, Demang Wanapawira tumeka sowan. Rangga Puspawilaga,
sawijining rangga asal Siraman, matur marang Adipati Wiranagara supaya Demang
Wanapawira diparingi ukuman marga telat anggone sowan. Rangga siji iki pancen
wong kang gumunggung, seneng tumindak culika. Ananging usul mau ora ditanduki
dening Sang Adipati. Adipati Wiranagara paring dhawuh marang Demang Wanapawira
supaya ngayahi jejibahan mbabad Alas Nangka Dhoyong kanggo mangun kutha praja
Kabupaten Gunungkidul, kaya dene kang tinitahake Sultan Hamengkubuwana. Demang
Wanapawira siyaga mundhi dhawuh. Rangga Puspawilaga ora sarujuk yen Demang
Wanapawira kang pinilih ngemban titahe Sultan iku. Angkahe, dheweke kang madeg
duta. Rangga Puspawilaga ndhisiki metu saka pasewakan marga ora narima kahanan
iku.
Ing kademangan Piyaman, cinarita ana sawijining
perewangan kanthi nama Mbok Nitisari, kawentar jejuluk Nyi Niti. Nyi Niti
dimangerteni dening wong-wong ing sakiwatengening Piyaman, kepara ing sawetara
wewengkon Gunungkidul wektu iku, minangka perewangan; wong kang linuwih,
mligine gayut karo roh alus lan lelembat. Nyi Niti duwe garwa inaran Ki Niti.
Nyi Niti satemene mbakyune Demang Wanapawira. Nyi Niti lan Demang Wanapawira
iki kalebu keturunane wong-wong playon saka Majapahit jaman semana. Tekane
Piyaman, Demang Wanapawira marahake babagan apa kang tinitahake marang
piyambake: mbukak Alas Nangka Dhoyong didadekake kutha praja. Demang Wanapawira
nyuwun pretimbangan marang kangmboke. Satemene, sawuse ngrungu titah iku Mbok
Niti rumangsa yen iku titah kang abot sanggane. Sakehing wong kang dumunung ing
wewengkon Gunungkidul wektu iku wus priksa yen Alas Nangka Dhoyong iku alas
kang gawat kaliwat, punjere jim lelembut, lan omahe dhanyang Nyi Gadhung
Mlathi. Nanging, Mbok Niti saguh nyengkuyung lan ngrewangi Demang Wanapawira.
Mbok Niti ndhawuhi Demang Wanapawira: sadurunge ngayahi babad alas supaya
nglakoni sesuci lan ngadani slametan. Upacara iki syarat kang wus ditindakake
para leluwure kawit biyen lan minangka sarana supaya manungsa bisa nyawiji lan
nguwasani alam, kalebu roh-roh kang manggon ing alas wingit Nangka Dhoyong.
Dene Nyi Niti bakal nyoba ‘rembugan’ karo Nyi Gadhung Mlathi; dhanyange Alas
Nangka Dhoyong!
Demang Wanapawira, dirowangi Nyi Niti, semadi ing
sangisoring wit ringin putih kang eyub, yaiku wit ringin kang mapan ing
tengahing Alas Nangka Dhoyong. Nyi Gadhung Mlathi mapan ing wit iku (dhanyang
panguwasa Alas Nangka Dhoyong). Demang Wanapawira lan Nyi Niti wus rila yen
mengkone dimangsa Nyi Gadhung Mlathi uger titah mbukak alas dadi kutha
praja bisa kasembadan. Ana sawenehing banaspati kang ngreridhu Demang
Wanapawira lan Nyi Niti kang lagi samadi, nanging bisa ditelukake. Nyi Gadhung
Mlati marani saklorone. Dumadi peperangan rame antarane Nyi Gadhung Mlathi lan
Nyi Niti. Marga ora ana kang kasoran, mula padha ngadani pirembagan. Nyi
Gadhung Mlati menehi palilah alase bisa dibukak didadekke kutha praja kanthi
sarat: digawekke sajen Mahesa Lawung. Uwit panggone Nyi Gadhung Mlathi ora
pikantuk ditegor lan Gadhung Mlati diwenehi panguripan dumadi dhanyang
penunggu; yaiku roh kang njaga masyarakat mengkone. Nanging, Nyi Gadhung Mlati
njaluk supaya digawekke sesajen saben taune minangka wujud panjagane masyarakat
sing bakal ngenggoni alas iku mengkone. Nyi Niti nyarujuki panjaluke Nyi
Gadhung Mlathi. Dene Nyi Gadhung Mlathi banjur mrentah para lelembut supaya
nyengkuyung ngewangi pagawean mbukak alas supaya gancar anggone nandangi.
Sawuse nyekel rembug karo Gadhung Mlathi, Demang
Wanapawira sowan ing ngarsane Adipati Wiranegara kanggo nyuwun panyengkuyung
manawa enggal dilaksanakake babad alas. Demang Wanapawira lan Nyi Niti
ngumpulke rakyat Piyaman lan sakiwatengene banjur gawe sesajen. Rakyat Paliyan
dicritakake uga melu ngrewangi mbabad alas. Dene masyarakat Paliyan
rewang-rewang mbabad alas iki marga wus kulina ngayahi mbabad alas; yaiku
mbabad Alas Giring rikala semana, sadurunge adage Kraton Mataram. Rakyat
Piyaman lan Paliyan gotong-royong mbukak alas. Rangga Puspawilaga rumangsa
lingsem lan meri marang tandang gawene Wanapawira. Pakaryan mbabad Alas Nangka
Dhoyong rampung. Alas wus dumadi kutha praja. Demang Wanapawira kasil ngayahi
titahing ratu lan nunggu bebungah saka Sultane.
Pasar dibukak dening Adipati Wiranegara kanggo
ngembangake lan ngrembakakake ajuning kutha. Pasar Nangka Dhoyong, tengere
pasar iku, mapan ing wilayah Seneng lan minangka pasar kang rame banget.
Adipati Wiranegara ngalembana Wanapawira kang bisa malik alas gung mijil kutha.
Kacarita, ana sawijining putri saka Kepanjen Semanu (putra-putrine Panji
Harjadipura) aran Rara Sudarmi ditutake Mbok Tuminah teka ing Pasar Seneng.
Angkahe Sang Putri kanggo nonton lan ngrasakake kahanan pasar anyar kang lagi
wae dibukak. Tekane Rara sudarmi ing Pasar Seneng bareng karo jumedhule
Puspayuda, putrane Rangga Puspawilaga. Weruh Rara Sudarmi, Puspayuda rena
marang dheweke. Puspayuda banjur nggodha Rara Sudarmi. Rara Sudarmi ora sudi.
Banjur, dumadi padudon rame. Demang Wanapawira kang kepeneran uga ana ing Pasar
Seneng ngleremke loro-lorone. Kaya dene Puspayuda, mangerteni Rara Sudarmi kang
sulistya, ing manahe Demang Wanapawira sajatine uga tuwuh rasa tresna marang
Rara Sudarmi. Puspayuda banget murkane marang Demang Wanapawira. Puspayuda
ngelek-elek lan nantang Demang Wanapawira. Ananging ora dumadi pasulayan.
Demang Wanapawira nglilih Rara Sudarmi lan Mbok Tuminah supaya enggal sumingkir
saka pasar. Dene Puspayuda bali ing Siraman, banjur matur marang bapane: nyuwun
supaya dilamarake Rara Sudarmi ing Kepanjen Semanu.
Rara Sudarmi lan Mbok Tuminah mampir ing daleme Nyi Niti.
Ing crita iki diterangake yen Nyi Niti iku satemene isih kaprenah sadulur karo
Rara Sudarmi, yaiku sadulur adoh saka ramane, Panji Harjadipura. Rara Sudarmi
nyuwun pitulungan marang Ki Niti lan Nyi Niti prakara kang lagi wae ditemahi
ing Pasar Seneng: dheweke bakal dicidrani Puspayuda, putrane Rangga
Puspawilaga. Ora watara suwe, Demang Wanapawira tumekeng kana lan tansaya gedhe
krentege marang Rara Sudarmi meruhi Rara Sudarmi prapta ing omahe
mbakyune. Ing jroning manah, Demang Wanapawira ngersakke Rara Sudarmi. Candhaking
pangangkah, kanyata Mbok Nitisari njodhokake Demang Wanapawira klawan Rara
Sudarmi. Cekaking carita, Demang Wanapawira lan Rara Sudarmi padha
prajanji disekseni Ki Niti dan Mbok Nitisari.
Rangga Harjadipura ing Kepanjen Semanu nampa praptane
Rangga Puspawilaga kang duwe maksud nglamar Rara Sudarmi kanggo putrane,
Puspayuda. Panji Harjadipura nulak kanthi alus marga akeh pawongan wus nglamar
Rara Sudarmi. Praptane Puspawilaga kesaru tekane Demang Wanapawira, Ki Niti,
lan Mbok Niti kang tindak Semanu kanggo ndherekke Rara Sudarmi lan Mbok
Tuminah. Mrangguli kasunyatan iku Rangga Puspawilaga ngelek-elek lan murka
marang Demang Wanapawira: geneya Demang Wanapawira tansah munggel pangangkahe.
Rangga Puspawilaga banjur oncat saka Semanu. Sawuse Panji Harjadipura diaturi
kedadeyan kang ditemahi Rara Sudarmi, piyambake nyrengeni putrane marga ora
pantes lan ngisinake sawijining putri panji lelungan ing pasar tanpa lilah.
Ananging, Mbok Tuminah lan Demang Wanapawira nyritakake kedadeyan sanyatane lan
wewatekane Puspayuda marang Panji Harjadipura. Saengga, Harjadipura lerem
dukane.
Wewangunan ing Kutha Praja tilase Alas Nangka Dhoyong
tansaya akeh, rame, lan ngancik rampung. Sanajan mangkono, marga rasa kuciwane
kang rumangsa tansah dialang-alangi Wanapawira, Rangga Puspawilaga ngirim ‘para
jago’ sarta sakehing bala kanggo merjaya Demang Wanapawira apa dene Nyi Niti.
Upaya iku tansah ora kasil. Mriksani lan mireng trekahe Rangga Puspawilaga kang
kaya mangkono, Adipati Wiranegara ngawasi tindak-tanduke Rangga Puspawilaga.
Samantara, Kutha Praja wus dumadi lan bakal diresmekake dening Sultan
Hamengkubuwana I. Kanggo mahargya acara,Panji Harjadipura usul diadani
sayembara njemparing, kanggo golek jodho tumrape Rara Sudarmi, uger akeh para
punggawa sarta pawongan kang nglamar Rara Sudarmi. Sayembara njemparing bakal
kaleksanan kanggo ngramekake peresmian kutha praja Gunungkidul kang anyar.
Adipati Wiranegara sepisan maneh ngalembana Demang
Wanapawira marga bisa mangun kutha praja kang asri lan endah. Adipati Wiranegara
nglapurake karyane Demang Wanapawira marang Sultan Hamengkubuwana lumantar
Patih Danureja. Alas Nangka Dhoyong malih dadi kutha kang asri. Rakyat padha
remen lan muji Demang Wanapawira. Mangerteni kahanan iki, Rangga Puspawilaga
panas tambah panas atine lan irine. Marga wus peteng pikire, Rangga Puspawilaga
minta sraya Maling Aguna (sawijining tokoh saka wewengkon Bantul) lan
sagrombolan jago liyane supaya merjaya Adipati Wiranegara, Demang Wanapawira,
Nyi Niti, lan Panji Harjadipura kanthi maksud madeg Adipati Gunungkidul lan
musna kabeh wong-wong kang dianggep mungsuh. Panji Harjadipura meruhi rencana
ala iku banjur lapuran marang Patih Danureja. Patih Danureja ngutus Raden Mas
Baskara kanggo nggulung komplotane Puspawilaga.
Peresmian kutha kabupaten ing tilase Alas Nangka Dhoyong
kalaksanan. Sadurunge gawe ontran-ontran, Maling Aguna lan balane ditangkep.
Sayembara njemparing kawiwitan. Puspawilaga melu sayembara. Demang Wanapawira
menang ing sayembara. Sultan Hamengkubuwana I maringi tetenger Kutha Nangka
Dhoyong kanthi njupuk nama saka ‘Wanapawira’ digabungke nama ‘Nitisari’, dumadi
‘Wanasari’. Saiki lumrah kaserat ‘Wonosari’. Ana maneh sawetara panemu yen nama
kutha praja Gunungkidul kang dumadi saka mbabad alas iki asal saka ‘Wana’ kang
ateges ‘alas’, lan tembung ‘asri’ kang marga gotheking pocapan dadi ‘sari’
ateges ‘endah’. Minangka sesulih, Demang Wanapawira diangkat dadi adipati
kanthi gelar Adipati Wiranegara II. Panji Harjadipura diangkat dadi patih
panitipraja Kabupaten Gunungkidul. Ing wekasan, Wanapawira lan Rara Sudarmi
nyawiji. Mangkono Wanapawira, (‘Wana’ memper ‘wono’ ateges ‘alas’, ‘pawira’
ateges ‘wong lanang-kendel-prajurit’)], bisa ‘mbabad’ samubarang kadurakan kang
ana ing sakiwatengene, kepara kang tumanem jero ing manahe, dhewe. Yaiku ‘alas
rowe’ ing atine. Tamtu wae sinengkuyung ‘ngelmu’ lan ‘sadulur’ kang bisa
ndadekake piyambake ‘tukang babad’, kang satemene.
Sumber crita iki saka crita lesan (waca: crita rakyat)
kang ‘sawetara’ isih ngrembaka ing wewengkon Gunungkidul sisih lor-kulon.
Katuturake dening Sastra Suwarna, mantan Kadhus Piyaman I-Gunungkidul, kanthi
owah-owahan kang rinasa prelu kanggo panulisan. Ana maneh sawetara carangan
kang ‘uga’ isih ngrembaka ing wewengkon Karangmojo-Ponjong-Semanu babagan
dumadine Kutha Wonosari Kabupaten Gunungkidul; kang surasane rada beda
‘kepentingan’ karo crita lesan versi iki. Utawa versi babad sing ateges ‘buku,
naskah’, kang ‘sumimpen rapet’ ing jeroning Kraton Ngayogyakarta.
kapethik saka :
Tidak ada komentar:
Posting Komentar